Gud, det' for børn!

Gud, det' for børn! i Allehelgens Kirke

Den anden tirsdag i måneden kl. 17.00 (se kalender, der kan være undtagelser).

Gud, det' for børn! er en kort og børnevenlig gudstjeneste for børn og deres voksne.
Den er tilrettelagt for børn mellem 3 - 6 år, men store og små søskende er naturligvis også velkomne.

Gud, det' for børn! er sang, musik, leg, sjov og spændende fortællinger fra Bibelen. Det er fest og farver og årstidernes gang markeres ved gudstjenesten og skaber en hyggelig stemning.

Ved Gud, det' for børn! medvirker:
Regitze Glenthøj, som udover at være kirkesanger hos os også er sangerinde og skuespiller.
Fredrik Mellqvist, som udover at være organist hos os også er pop-, rock- og jazzmusiker (og alt derimellem).
Line Bønding, som er præst hos os. Ved gudstjenesten fortæller hun fortællinger fra Bibelen og beder bønner og lyser velsignelsen. 

Efter gudstjenesten spiser vi morfarmad i krypten.

Hvis man ønsker en reminder, kan man tilmelde sig vores nyhedsbrev om børnegudstjenester og adviserings-sms enten via Pop-Up på forsiden eller hos Kirke- og kulturmedarbejder Janne Nyborg på JHNY@km.dk

Hvorfor skal børnene høre fortællinger fra Bibelen ...?!

Ved Line Bønding, sognepræst

Hvorfor skal børnene høre fortællingerne fra Bibelen? - kan man som forælder måske spørge sig selv om.
Når man nu fx ikke tror, at verden blev skabt på syv dage, eller at Jesus gik på vandet. Er det ikke håbløst gammeldags?

Som præst ser jeg ikke fortællingerne fra Bibelen som naturvidenskabelige forklaringer på, hvordan noget er sket. 
Derfor mener jeg ikke, at skabelsesberetningen fra Det Gamle Testamente og teorien om Big Bang og andre videnskabelige forklaringer er modsætninger.
De taler fra forskellige sider og paradigmer om det samme.
Naturvidenskaben viser os, hvordan verden blev skabt, og man finder hele tiden nye forklaringer.
Bibelen fortæller os, at der står en skabende kraft bag, som vi kalder Gud, og som vil os og elsker os.

Når vi fortæller Bibelshistorier for de små, så er det ikke for at vildlede dem til et forældet verdenssyn.
Det lille barn kan langt bedre rumme en fortælling end en naturvidenskabelig forklaring, fordi den svarer til barnets udvikling.
Fortællingerne virker i barnet, uden at vi kommer med udlægninger og fortolkninger eller vurderer dem som rigtige eller forkerte. På samme måde, som eventyr gør. 
Fortællingerne giver en fælles grund at stå på i en kaotisk verden og skaber sammenhængskraft i mellem os.

Når barnet så bliver ældre, fx i konfirmationsalderen, så kan vi begynde at tale om, hvad fortællingerne betyder for os. Vi kan tolke og udlægge og gå ind i fortællingernes dybere lag. De gamle barnlige billeder, fx af Gud, som en gammel mand med et langt gråt skæg på en sky, skiftes ud og bliver mindre menneskelige i deres udtryk. Så taler vi om Gud som kærlighed og lys. Gud som en bærende kraft. En virkelighed, som vi får del i, når vi tror. osv.

Vi begynder at forstå, at flere ting kan være sande på samme tid, kan være virkelige på samme tid. Både de naturvidenskabelige sandheder og de sandheder, som hører troen til, og som åbner ind til en virkelighed, som overskrider, transcenderer, denne materielle verden, som naturvidenskaben undersøger i mikro- og makroskober. Vi er ikke kun kød og blod. Vi er også sjæl og ånd.

At høre de gamle fortællinger fra Bibelen er det første spæde skridt hen imod den modne erfaring med troen, henimod en dyb forbindelse til sin skaber og med alle medskabninger. 

 

 

   Næste Gud, det' for børn

Beat yesterday

Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Button Text